Qui som

El Col·lectiu Ovidi Montllor de música en valencià (COM) va nàixer l’any 2005 com a plataforma orientada primordialment a donar presència pública als músics que utilitzen el valencià en les creacions.

Les primeres accions van tindre caràcter de protesta; va ser notòria la tancada al Palau de la Música de València (març de 2005), acció que es pot considerar fundacional del col·lectiu.

Moment de la tancada al Palau de la Música. Foto: Prats i Camps
Moment de la tancada al Palau de la Música. Foto: Prats i Camps

La situació actual de la música en valencià –quant a projecció pública i reconeixement social– és, sens dubte, molt millor que la que hi havia durant aquells primers anys del col·lectiu. Seria tan agosarat atribuir al COM la responsabilitat d’eixe canvi favorable com negar la part que li’n puga pertocar. En definitiva, allò que directament o indirecta el col·lectiu ha anat realitzant ha fet de l’associació un interlocutor a tenir en compte i, de fet, se’l cita sovint entre els actius de la societat civil valenciana. Servisquen d’exemple les tres darreres ocasions en què representants del COM han participat com a ponents d’una jornada cultural: davant el grup de treball de la UE “Language and Cultural Diversity” (Corts Valencianes, desembre 2020), a la taula redona on-line “Com encenem la cultura?” (ACICOM, febrer 2021) i a la jornada “Música i sociolingüística” del Grau en Filologia de la Universitat d’Alacant (març de 2021).

Del seguit d’iniciatives que el COM va posar de seguida en marxa cal destacar especialment la celebració dels Premis Ovidi, que han tingut continuïtat fins al moment actual (el passat novembre se’n va celebrar la quinzena edició). No és exagerat afirmar que els Premis han tingut efectes positius quant a promoció i prestigi de la nostra cultura. Com a mínim, han permés la creació de l’arxiu discogràfic en valencià més complet mai pensat i n’han garantit l’escolta per la crítica. No és sobrer recordar que les decisions sobre nominacions i premis corresponen en exclusiva als jurats, composts per professionals del periodisme musical, l’escriptura, l’audiovisual i el disseny (el col·lectiu de músics només intervé en la decisió dels premis honorífics i en la producció de la gala). Una ullada al llistat deixa constància de l’abundància i diversitat d’obres i artistes.

De la resta d’activitats que el COM ha promogut, algunes han tingut un caràcter permanent i unes altres, més intermitent.

Dissenys d’Estudi Grafema i de Cèsar Amiguet. Fotos: Xepo WS, Daniel García Sala i Llapissera
Dissenys d’Estudi Grafema i de Cèsar Amiguet. Fotos: Xepo WS, Daniel García Sala i Llapissera

Cens d’artistes i de produccions discogràfiques

L’any 2005 es va elaborar la primera Guia de músics i cantants en valencià, publicada en format de llibre per L’Avanç, acompanyada d’un CD amb 25 cançons (primer de la sèrie de recopilatoris de distribució gratuïta que Escola Valenciana ha continuat –en van quinze–). En 2010 se’n va fer una segona versió de la Guia, àmpliament repartida en format USB entre institucions i associacions i en àmbits professionals com el Mercat de Música Viva de Vic i la Fira Mediterrània de Manresa.

La base de dades al servei dels jurats dels Premis Ovidi i en algun cas, fins i tot, l’arxiu fonogràfic, han estat disponibles per a qui ha fet arribar al COM les seues benintencionades consultes: en són exemples l’emissora pública Sí Ràdio (els mesos previs al vergonyós tancament de RTVV en 2013) o el Gabinet de Normalització Lingüística de l’Ajuntament de València, per a l’elaboració de playlists a la plataforma Spotify (2020).

Producció de festivals, cicles de música en viu i concerts d’homenatge

De l’impuls dels primers anys dels Premis i la necessitat de mostrar aquelles cançons en directe van nàixer iniciatives com els COMcerts o el Circuit So de Sons, que tingueren voluntat de transversalitat estilística i generacional i trobaren una espècie de culminació amb el cicle La Fera al Palau (2015): quatre vesprades d’actuacions de tots els guardonats i guardonades dels anys anteriors, més una cinquena amb la gala dels X Premis Ovidi. Allí es va veure Obrint Pas recollir –mig aclaparats– el premi Trajectòria de mans del President de la Generalitat, a l’emblemàtic lloc on, deu anys abans, s’havia fet la famosa tancada de protesta… (Hi ha qui diu que s’abusa de l’adjectiu “històric”, però ací potser s’escau).

Amb el transcurs del temps, la societat valenciana havia anat consolidant diferents aplecs i festivals arreu del territori i el valencià hi trobava un bon encaix. També van nàixer iniciatives professionals com la fira Trovam i el canvi polític a les institucions creava un context més amable. Des de llavors, la participació del COM en la producció d’espectacles en directe s’ha centrat en concerts d’homenatge (a Joan Pau Giné i Ovidi Montllor, 2015; a Pep Laguarda, 2019; a Lluís Miquel, 2020) i també va organitzar el cicle “Veus en Femení” (2016) per a la Diputació de València.

Publicació de comunicats posicionant el col·lectiu davant fets que l’afecten

L’associació, més allà del seu objectiu bàsic de suport a la música en valencià, no ha dubtat a defensar la llibertat i els drets dels músics (d’exemples, des de la campanya #sensemordasses al manifest contra unes declaracions displicents del ministre Uribe en abril de 2020) ni a mostrar-se solidari amb diverses causes amb arrelament en la cultura del País Valencià (d’exemples, des del trist cas Forn de Barraca 2019 a la protesta per l’intent recent de certs partits de llevar la cooficialitat al valencià a Alacant).

La Fera al Palau. Disseny de Cèsar Amiguet. Foto: Xepo WS
La Fera al Palau. Disseny de Cèsar Amiguet. Foto: Xepo WS

Presència a Internet

Durant els primers anys, el col·lectiu tingué allotjada una pàgina al web de la desapareguda revista L’Avanç. Després, fins a 2013, es mantingué el domini musicaenvalencia.com i també durant 2015 el domini laferaalpalau.com. En aquell moment ja n’eren unes quantes, les pàgines que es feien sobre el nostre àmbit artístic, i la presència pública del COM va ser aleshores vehiculada a través dels perfils en Twitter, Facebook i YouTube. El compte de correu oficial info@elcom.cat ha establit sobretot la comunicació del COM amb la premsa i unes altres entitats, i també s’ha utilitzat per a l’enviament de correus interns informant sobre actes benèfics o projectes conjunts (per exemple, quan des de la Fira Alternativa de València o la Fira de la Música de Benimaclet Viu o Ca Revolta ho han sol·licitat, o quan el COM es va encarregar, entre 2014-2016, de coordinar els Innocents, tradicional quedada-cantada oberta al públic, o quan la COVID-19 ha obligat a refer l’Any Ovidi i es llançà la convocatòria de vídeos en confinament). La llista de contactes de músics i músiques en valencià és fruit de l’experiència d’anys, s’actualitza contínuament i es fa servir respectant la llei de protecció de dades.

Col·laboració amb entitats afins

El COM ha col·laborat i col·labora amb nombroses associacions de caràcter cultural (Escola Valenciana, Ca Revolta, Teatre Micalet, Angelets de la Terra, Centre Ovidi Montllor d’Alcoi, Folksona, CIM de Benimaclet, El Temps de les Arts, Xarxa de Proximitat #TuEncenslaCultura, El Tempir…) i de l’àmbit professional (Fira Trovam–Pro Weekend, ACICOM, BarnaSants…).

Igualment, s’encarrega de buscar i gestionar convenis i ajudes d’institucions públiques (diputacions, ajuntaments i organismes autonòmics com l’Institut Valencià de Cultura o l’Acadèmia Valenciana de la Llengua) i entitats privades (CEU Cardenal Herrera, Pollos Planes, Fundació SGAE) que permeten la realització de les seues activitats en condicions de dignitat i llibertat. Cal recordar, per últim, que el COM fou l’associació convocant de l’assemblea de maig de 2016 que va propiciar la creació, uns mesos després, del Sindicat de la Música Valenciana (SIMUV).

Sense llibertat d'expressió no hi ha democràcia