La situació actual de la música en valencià –quant a projecció pública i reconeixement social– és, sens dubte, molt millor que la que hi havia durant aquells primers anys del col·lectiu. Seria tan agosarat atribuir al COM la responsabilitat d’eixe canvi favorable com negar la part que li’n puga pertocar. En definitiva, allò que directament o indirecta el col·lectiu ha anat realitzant ha fet de l’associació un interlocutor a tenir en compte i, de fet, se’l cita sovint entre els actius de la societat civil valenciana. Servisquen d’exemple les tres darreres ocasions en què representants del COM han participat com a ponents d’una jornada cultural: davant el grup de treball de la UE “Language and Cultural Diversity” (Corts Valencianes, desembre 2020), a la taula redona on-line “Com encenem la cultura?” (ACICOM, febrer 2021) i a la jornada “Música i sociolingüística” del Grau en Filologia de la Universitat d’Alacant (març de 2021).
Del seguit d’iniciatives que el COM va posar de seguida en marxa cal destacar especialment la celebració dels Premis Ovidi, que han tingut continuïtat fins al moment actual (el passat novembre se’n va celebrar la quinzena edició). No és exagerat afirmar que els Premis han tingut efectes positius quant a promoció i prestigi de la nostra cultura. Com a mínim, han permés la creació de l’arxiu discogràfic en valencià més complet mai pensat i n’han garantit l’escolta per la crítica. No és sobrer recordar que les decisions sobre nominacions i premis corresponen en exclusiva als jurats, composts per professionals del periodisme musical, l’escriptura, l’audiovisual i el disseny (el col·lectiu de músics només intervé en la decisió dels premis honorífics i en la producció de la gala). Una ullada al llistat deixa constància de l’abundància i diversitat d’obres i artistes.
De la resta d’activitats que el COM ha promogut, algunes han tingut un caràcter permanent i unes altres, més intermitent.